Senast kommenterade
Mest lästa
- Amningspolitiken skapar ohälsa
- Mum vs Dad
- Amning påstås viktigare än jämställdheten och pappaledigheten
- Faktoider - osanna sanningar
- Trenden kejsarsnitt för kvinnan som vill föda utan smärta
- Ted - härlig pappa och skicklig entreprenör
- Anna - mysig mamma och cool entreprenör
- Träning, hälsa och föräldraskap
- Om Metrolifestyle
- Friare livsstil runt alkohol under graviditet och amning
| Friare livsstil runt alkohol under graviditet och amning |
|
|
| Trender & livsstilar | |||
|
Alkohol, graviditet och amning har länge varit förbjudet. Nya forskningsresultat, förändrade opinionssiffror och förändrade livsstilar har förändrat synen på alkohol under graviditet och amning. Unga generationens föräldrar vänder de gamla moraliserande traditionerna ryggen. Var tredje gravid kvinna dricker numera alkohol. Nu tillåter även Livsmedelsverket att ammande kvinnor får ta några glas vin. Trenden har vänt från total avhållsamhet till att handla om sunt förnuft runt alkohol under graviditet och amning.
Var tredje gravid kvinna dricker alkohol under graviditet
Alkohol, graviditet och amning har länge varit förbjudet. Mammor har skrämts till att inte dricka en droppe alkohol. Gamla traditioner mer än vetenskapliga grunder har tvingat mammorna till total återhållsamhet. De har inte själva fått avgöra vad som är rimlig alkoholkonsumtion, utan förbuddebatterna har tvingat dem att lägga det sunda förnuftet och alkoholen helt åt sidan. ”Den nya generationens föräldrar slutar inte njuta av ett glas vin under graviditet och amning för att gamla traditioner förbjuder detta. För att göra avkall på livsstilen måste de få vetenskapliga bevis mot alkohol under graviditet och amning .”
De gamla moraliserande traditionerna mot alkohol har börjat ifrågasättas. De nya generationens föräldrar gör inte avkall på sin livsstil utan att förstå varför och utan vetenskapliga belägg. Unga generationens föräldrar går inte öppet ut och säger att de dricker alkohol under graviditet och amning, men attitydundersökningar visar på förändrade livsstilar. ”Var tredje gravid kvinna i Sverige dricker alkohol. Brittisk forskning visar att små mängder alkohol inte är skadligt för fostret. Även Livsmedelsverket har ändrat sina råd till att nu tillåta ammande mammor att ta några glas vin ”
Opinionen mot alkohol under graviditet och amning har börjat vända. Var tredje gravid kvinna i Sverige dricker alkohol. I Storbritanien är det numera okej att dricka alkohol under graviditeten. Brittiska myndigheter (National Institute of Health and Clinical Excellence motsvarande Socialstyrelsen i Sverige) tillåter alkohol under graviditet. Brittiska riktlinjer tillåter ett litet glas vin per dag under graviditeten. Att britterna har ändrat sina rekommendationer beror på att det inte är bevisat att små mängder alkohol är skadligt för fostret. Brittisk forskning visar tvärtom att barn till mödrar som druckit måttligt under graviditeten mådde överlag bättre än barn till kvinnor som inte druckit alls. Även Livsmedelsverket i Sverige har nyligen lättat på restriktionerna runt alkohol. Livsmedelsverket har länge varnat ammande kvinnor för att dricka alkohol. De har uppmanat till total avhållsamhet till att nu ge råd om att mammor kan ta 1-2 glas vin, 1-2 gånger i veckan. Trenden runt alkohol under graviditet och amning har vänt från moraliserande traditioner om total avhållsamhet till att idag handla om krav på sunt förnuft. Eftersom det saknas vetenskapliga bevis på att måttliga mängder alkohol har negativ inverkan på fostret under graviditeten och amningsfasen väljer många mammor en friare livsstil runt alkohol. Även om alkohol under graviditet och amning fortfarande är tabu väljer många mammor att gå sin egen väg. Frågan om alkohol under graviditet och amning borde diskuteras mer - fast utan alla tabun och fördömanden.
Kommentarer (2)
Powered by !JoomlaComment 4.0 beta1
!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."
|










Kul! - Underbart! Jag älskar att man kan ha barnen på job...
Being pregnant, a woman should be very careful while eati...
re: - Efter 6 månader så ska barnet delamma och äta mer...
Efter 6 månader så ska barnet delamma och äta mer vanlig ...
Bra - MYCKET BRA SKRIVET!
ÅH, VAD BRA SKRIVET. TACK.